Kurt Skovsted opfodrer virksomhedsejere og ledere til at afholde faste telefontider, så de rigtige beslutninger kan træffes på det rigtige tidspunkt
Som virksomhedsejer på en landbrugsbedrift, er der ofte mange bolde, som befinder sig i luften på samme tid. Udover at skulle være den strategiske person i virksomheden, er man muligvis også produktionschef, økonomichef, HR-chef, indkøbschef, miljøchef, IT-chef og familiefar. Er der så tid til alt det andet, der også skal laves?
Er samarbejdspartnere og medarbejderne vant til, at de frit kan ringe døgnet rundt med store og små spørgsmål – ja, så bliver de ved med at ringe døgnet rundt. Bliver medarbejderne vant til, at de kun skal ringe, hvis der er problemer de ikke selv kan løse, eller hvis der er noget alvorligt i vejen, så lærer medarbejderne at arbejde mere selvstændig og ikke være en forstyrrende faktor.
Samarbejdspartnerne skal også vende sig til, at de ikke altid kan ringe, for lige at få solgt det sidste inden måneden er ovre – for måske siger man som virksomhedsejer ja til noget, man egentligt ikke var fuldkommen klar over. Og så er du som virksomhedsejer på den, når en palle af noget fuldkommen uventet, lige pludseligt bliver leveret på dit dørtrin.
Jeg har vilde åbningstider – det behøver du måske ikke
Kigger jeg som virksomhedsrådgiver indad, så er der også punkter hvor jeg kan være bedre, når det gælder opkald på døgnets mange timer. Nogle kunder kender jeg så godt, at hvis de ringer på et bestemt tidspunkt, så ved jeg, at det ikke kan vente – for her gælder det måske en stresset person, der skal have hjælp med det samme, hvor andre opkald kan blot vente til i morgen. Nogle gange ender jeg dog alligevel med at vende hurtigt tilbage, for hvad nu hvis?
Som virksomhedsejer kan et fast ringe tidspunkt være at foretrække, hvor du opdrager dine medarbejdere og samarbejdspartnere til at akkumulere spørgsmålene de har til dig. På den måde kan du med klarhed i hovedet være klar til bombardementet af spørgsmål, som du nu skal til at træffe en beslutning om, eller give sparring omkring. Forskellen er dog, at du, medarbejderne og samarbejdspartnerne er klar over, at nu er det nu, og her skal der handles korrekt og ansvarligt.