Har du styr på, hvordan du får virksomheden gennem en krise?

Der findes ikke mange virksomheder i dag, som ikke er professionelle i forhold til deres håndværk. Når recessionen raser, handler det ikke kun om at fokusere på produktivitet, for der skal i høj grad være styr på omkostningerne og på at holde sine samarbejdspartnere og ansatte velinformerede. Derfor gælder det om at skabe overblik og råderum. 

-Få analyseret virksomheden med hjælp fra en strategisk partner eller en bestyrelse, så du som eller ejerleder har nogle at træffe beslutninger sammen med. Og husk hele tiden at vurdere, hvad du/I skal fortsætte med og hvad du/I skal lade falde, lyder det fra Kurt Skovsted til direktører og ejerledere, hvoraf mange lige nu står i en meget svær situation. 

Men hvordan skaber vi grundlag for at udvikle virksomheden igen efter recessionen, og hvordan påvirker den beslutning, vi træffer i dag, vores situation når vi er igennem recessionen. Og her er det vigtigt, at virksomhedsejere og ejerledere passer på sig selv, for hvis ikke vi selv og medarbejderne tror på, at virksomheden har en fremtid, så bliver det svært at lave en turn-around eller at spille op til den recession, vi ser ind i lige nu. 

-Vi skal have fundet ud af hvad, hvordan, hvor og hvormed, inden vi går i gang med at sige, at sådan gør vi. Analysefasen skal helt lavpraktisk skabe klarhed over, hvad vi har til rådighed. Hvad er det for et lager, vi har af færdigvarer. Det er også her, vi kigger på, hvad vi har af reservedele og komponenter, fortæller Kurt Skovsted. 

Vær forberedt på recession 

Men hvordan opdager man egentlig som virksomhedsleder, at virksomheden er i recession? Opdager man det, når telefonen bliver tavs og kunderne ikke længere er til stede? Er det når leverandøren af delkomponenter melder fra eller stopper? Er det når fakturaer ikke betales og andelen af kunder til inkasso eksploderer, eller er det når medarbejdere flygter fra arbejdspladsen, eller man ikke kan skaffe flere hænder?

Det klare svar fra Kurt Skovsted er, at man skal ringe inden telefonen bliver tavs, og inden medarbejderne begynder at ruste sig til at forlade arbejdspladsen, for det er ofte for sent, hvis vi først reagerer, når vi har erfaret, at inkassofirmaet har travlt med at inddrive pengene, eller når telefonen er blevet tavs. 

Som beslutningstager, direktør og bestyrelsesformand er det også vigtigt at tage vare på sig selv, for hvis ikke personen, der skal træffe de vigtige beslutninger i en krisetid, er hele mennesker, så er det meget svært at sende de rigtige signaler til medarbejderne.  

-Man skal passe på sig selv. Man skal også være reel omkring sig selv, hvad man selv kan og hvad man skal bede om sparring til. Og det skal man ikke først gøre den dag, det bliver svært at sove om natten. Det skal man gøre, i det forløb, der er lige nu. Vi har brug for at bakke op om hinanden – alle er ramt af det her, fortæller Kurt Skovsted. 

Hvad end du har brug for sparring i bestyrelsen eller på direktionsniveau, både i forbindelse med strategi og praktiske udfordringer, kan du altid ringe til Kurt Skovsted helt uforpligtende på tlf.: 29 67 77 52.